– En mindre camp er et krav fra Turtagrø Hotel for at vi skal kunne fortsette å arrangere High Camp på Turtagrø. Ulempen er at færre får muligheten til å være med. Men færre folk betyr også at det blir enklere å kvalitetssikre de guidede turene, i tillegg til det øvrige programmet, sier prosjektleder i Fri Flyt, Brynjar Åmot.

Når High Camp Turtagrø går av stabelen 4. mai i 2017 skjer det med et kraftig kutt i antall deltakere. De siste årene har kapasiteten vært sprengt på høyfjellshotellet i Jotunheimen med 600 deltakere.

Det har vært et krav fra hotellet, hvor campen har base, at deltakerantallet reduseres kraftig. Årsaken er at et så høyt deltakerantall som 600 sprenger kapasiteten på hotellet og området rundt.

– Å arrangere festival midt i Hurrungane medfører et stort ansvar. Å ta vare på området, og det vi bruker som festivalarena er helt essensielt for at naturen og festivalen skal være bærekraftig, sier Åmot.

– På hvilken måte påvirker det deltakerne?

– En større andel av festivaldeltagerne vil ha mulighet til å gå på tur med guide, sammenlignet med tidligere år. Færre deltagere betyr også selvfølgelig mer plass til de som får tak i festivalpass. Både på festivalområdet og i fjellet. Vi kommer til å beholde modellen hvor man kjøper guidede turer i tillegg til festivalpasset, hvis man ønsker å gå tur med guide, sier Åmot.

– Vil det være noen endringer på programmet?

– I veldig liten grad. Vi kommer til å fortsette med inspirerende foredag, kurs, konserter og stand-up. Bre og Fjell skal som tidligere være ansvarlig for de guidede turene.

Det har tradisjonelt vært svært stor rift om billettene til toppturcampen i Jotunheimen, som har umiddelbar nærhet til flere flotte toppturfjell – som Dyrhaugstind, Store Ringstind, Fannaråki og Steindalsnosi. Festival pleier normalt å bli utsolgt innen få timer.

Billettsalget starter 18. Januar klokken 10.00 via ffshop.no, og selve festivalen går fra 4.-7. mai i 2017.

Forøvrig starter billettsalget til High Camp Sunnmøre 14. des kl 10.00.